'Dienstbaarheid is de rente die we betalen voor het privilege hier op aarde te mogen leven'
Stephen R. Covey


Reflecties

  • Blijkbaar zijn mensen in staat een scheiding aan te brengen tussen wat zij denken en wat ze doen. De kloof die maar al te vaak merkbaar is tussen het beleid en de realisaties op de werkvloer getuigen daarvan. De Balanced Scorecard van NORTON & KAPLAN  is een 'tool' die het medewerkers in verschillende echelons en functies mogelijk maakt het meestal abstracte beleid om te zetten in concrete acties met meetbare resultaten. 
  • De missie en visie van nogal wat organisaties zijn vaak weinig meer dan wat nietszeggende zinnen om brochures of kwaliteitshandboeken op te vrolijken. Wanneer echter degelijk opgezet kunnen zij een professionele dialoog op gang brengen over wie we zijn en wat we doen. Het formuleren van een visie en een missie is een denkproces dat een dynamiek kan op gang brengen van reflectie en verandering.
  • Effectieve leiders beschikken over een complex van competenties. Toch is effectief leiderschap meer een kwestie van 'worden' dan van 'zijn'.  Leiding geven aan zichzelf en aan mensen is een leerproces. Nochtans: 'It 's lonely at the top'. Coaching van leidinggevenden kan in die leemte voorzien.
  • Het onderzoek naar de kwaliteit van de arbeid en de draagkracht en tevredenheid van medewerkers kan wanneer ernstig en regelmatig opgezet een belangrijke impuls zijn tot organisatieontwikkeling. Uit onderzoek blijkt de gunstige relatie tussen de kwaliteit van de arbeid en de arbeidsmotivatie, betrokkenheid en productiviteit van alle medewerkers.
  • Organisatieculturen zijn wat Sinterklaas betekent voor de middenstand: men ziet hem zelden maar men kent de heilige man vooral aan de opbrengsten en effecten. Cultuur werkt. Toch zijn culturen vaak moeizaam te veranderen. De rol van leidinggevende is daarbij van doorslaggevend belang. CultuurinterventiestrategieĆ«n kunnen leiders bij die opdracht behulpzaam zijn.
  • Kwaliteitszorg is meer dan wat technieken toegepast op het makkelijk beschrijfbare. Men kan kwaliteit niet opleggen: kwaliteit is iets wat men WIL. Al te vaak werd kwaliteitszorg top - down ingevoerd, niet zelden in het kader van besparingen: met minder middelen meer doen. Daardoor kwam kwaliteitszorg in een negatief daglicht te staan. De centrale vraag is hoe men van kwaliteitszorg weer een wervend project kan maken.